Sunday, March 8, 2015

Traveling to Spain and Portugal 36: Genius painter Goya 2


スペインとポルトガルを巡る旅 37: 天才画家ゴヤ 2












< 1.  Goya’s self-portrait in 1815 >
< 1. ゴヤ自画像、1815年 >

This time, we see the rage and peace of Goya, and I end his introduction.

今回、ゴヤの憤怒とやすらぎを見て、彼の紹介を終わります。



< 2. “The Third of May 1808”,1814, in Prado >
< 2. 作品「1808年5月3日」1814年、プラド蔵 >

This picture was drawn the execution of people who rose in revolt against an invasion of Napoleon.
Two works including “The Second of May 1808” were epochal pictures of war.
In traditional war picture, one great general was drawn in the center, but in both pictures, common people were only drawn.
In both pictures, the regret and anger of people and monks are described as compared with deadpan of the shooting soldier, and it approaches us with overwhelming power.

この絵は、ナポレオンの侵攻に蜂起した民衆の処刑を描いています。
作品「180852日」プラド蔵も含め、2枚の戦争画は革命的でした。
従来の戦争画は絵の中心に偉大な将軍が描かれているものですが、これらは共に民衆が描かれています。
そこには民衆や修道士の怒りと無念、銃殺兵の無表情が対比して描かれ、迫るものがあります。



< 3.  before long, his style went to “black paintings”
< 3. やがて「黒い絵」へ >
L:  a series of “The Disasters of war” being prints by etching, 1810-1820.
M:  same as above.
N:  “La romeria de San Isidro”, 1820-1823, in Prado.

In the invasion of Napoleon, Goya witnesses a terrible sight of the war, and he produced “The Disasters of war” being prints by etching.
He pictured the terrible sight without further delay.
Unfortunately, the etching pictures were not published during his lifetime, and he canceled the publication of above-mentioned "Caprichos” after three days from the publication, too.
In those days, the society didn’t accept his criticism spirit yet.
The picture N is one of series of “black paintings” that he pictured on the wall of his villa.
When we make a comparison between this picture and the picture C that I introduced last time, we can understand the change of his mind well
This series of paintings were many very gloomy pictures based on black, and " Saturno devorando a su hijo” is famous.

L:「来るべきものへの悲しき予感」版画集「戦争の惨禍」より、1810―20年。
M:「彼らはここまでむしり取る」同上。
N:「サン・イシードロの巡礼」1820―23年、プラド蔵。


ナポレオンの侵攻で、ゴヤは戦争の惨状を目撃し、版画集「戦争の惨禍」を製作します。
彼は、惨状を躊躇せず描きました。
残念ながら、この版画集は生前には出版されず、前述の「気まぐれ」も出版3日後に発売を中止しています。
時代は、まだ彼の批判精神を受け入れなかったのです。
Nは、彼の別荘「聾者の家」の壁に描かれた一連の「黒い絵」14枚の一枚です。
この絵と前回紹介した絵Cを比べると、彼の心の変化をよく見てとれます。
この一連の絵には黒を基調にした非常に陰鬱な絵が多く、「我が子を食らうサトゥルヌス」が有名です。

< 4.  “La lechera de Burdeos”, 1827, in Prado >
< 4.「ボルドーのミルク売り娘」1827年、プラド蔵 >

This picture is a work of the last years in France.
Freshness of youthful lady is outstanding in the dark color tone.
Goya freed himself from “black paintings” and seemed to regain his quietism.
This technique preoccupied the pointillism of latter impressionist art.

この絵は、フランスでの最晩年の作品です。
暗い色調にあっても、若々しい女性のみずみずしさが際だっている。
ゴヤは「黒い絵」から抜け出し、心の平安を取り戻したようです。
この技法は後の印象派の点描画法を先取りしている。



< 5.  other wprks >
< 5. その他の作品 >

P:  Religious paintingla triple generación”, 1769, in Zaragoza age?
Q:  a portrait, 1805.

P: 宗教画 la triple generación”1769年。サラゴサ時代の作品?
Q: 肖像画、1805年。政治家の妻。

At the end

Goya seems to be a rustic who was born in wasteland Aragon, and to be an aspiring young man.
However, about since he rose to the top of Spanish painter, he began to face common people or human being than fame.

He escaped from a craftsman who drew many religious paintings and portraits, and he aimed at a painter who appealed to common people first.
He had an unorthodox idea and attached importance to psychological descriptions, and it was a pioneer of art, too.
At the end, he preoccupied the pointillism of impressionist art, too.



最後に
ゴヤは、荒野アラゴンの大地に生まれた田舎者で、野心に燃える青年だったらしい。
しかし、スペイン画家の最高位に昇り詰める頃から、彼は名声よりも国民や人間に向き合うことになる。

彼は多くの宗教画と肖像画を描く職人を脱して、民衆に訴える画家をいち早く目指した。
彼の絵は伝統に囚われず心理描写が重視され、これも先駆的でした。
最後には印象派の点描画法も先取りした。

Spanish painter El Greco and Goya have a strange common point.
They open a new window by themselves without belonging to certain style, and getting already honor, even if he became the disadvantage, he flew the flag.
Gaudy of Unconventional architect and artist Picasso are similar to Goya.

Was Spanish art created by the separating from Europe by means of Pyrenees, the Mediterranean coast, and the wasteland influenced by Islam?

スペインの画家エル・グレコやゴヤには不思議な共通点がある。
派閥に属さず、独り新たな境地を開き、名誉を得ても不利を覚悟で信念を貫くところがある。
型破りな建築家ガウディーや画家ピカソにも似ているところがある。

スペインの芸術はピレネー山脈によってヨーロッパから隔てられ、イスラムの影響を受けた荒野と地中海沿岸が作ったのだろうか。


参考資料
「巨匠たちのスペイン」神吉敬三著
「ゴヤ」エンリケ・ハリス著
「スペインゴヤの旅」中丸明著
「西洋美術史」高階秀爾監修
事典「世界大百科事典」「ウィキペディア」他

画像
各国の「ウィキペディア」、ブログ「のぶなが」、「長崎県美術館」から主に借用。





No comments:

Post a Comment